Cosmin Tudoran – Ardelean pragmatic, caut scuter

Posted by

Cosmin Tudoran - BMW C 650 GT (34)

Cosmin Tudoran are un suflet de artist, dar și o latură practică. Preferă transportul pe două roți motorizate oricărei alte variante, mai ales în oraș, și este scuterist cu ștate vechi. Acum are un BMW C 650 GT de la Automobile Bavaria și nu se mai prea dă jos de pe el.

În anul 1999, Cosmin Tudoran înființa formația Ca$$a Loco, alături de alți doi colegi. Proiectul a avut mare succes în România acelor ani, aducându-le bistrițenilor premii, aprecieri și parteneriate cu diferite nume cunoscute în muzica românească. În 2000, ardeleanul practic alegea să se deplaseze prin capitală cu un scuter Piaggio Typhoon de 50 cmc. Acestea avea să fie începutul unei relații pe termen (foarte) lung. În 2003, după câteva întâlniri de gradul trei cu poliția, Cosmin se decide să-și ia permisul pentru categoria A. Și, dacă tot se apucase, tot atunci ia și categoria B.

Ne imaginăm că unii dintre cititori s-ar putea gândi că au în față un caz clasic de vedetă care face lucruri „cool” doar pentru a-și crește notorietatea. Noi înșine am cunoscut câteva astfel de cazuri de-a lungul carierei noastre în presa moto. Dar puteți să stați liniștiți, aici este vorba de pasiune autentică. Atât de autentică încât într-o iarnă, acum mulți ani, Cosmin a apărut la o sală de jocuri pe computer printre nămeți, cu dinții clănțănind, pe scuter. Prietenul Dan Dobrescu (pe care îl știți mulți dintre voi, fără îndoială), pe vremea aceea posesor de Honda Africa Twin, i-a spus contrariat: „E iarnă! Nu se mai merge pe două roți!”. Răspunsul lui Cosmin? „Știu, dar nu mai venea autobuzul!”

Și astfel omul nostru a acumulat peste 40.000 de kilometri pe scuter, în mare parte prin traficul din București. După Typhoon a făcut o pauză de vreo doi ani, apoi a urmat o Aprilia Mojito 125, care l-a încântat prin cum mergea, dar mai puțin prin ghidonul lat, luat parcă de pe un cruiser de 1.800 cmc, care îl încurca puțin la strecurarea printre mașini. Voia să vândă acest Mojito, dar apoi a aflat că nu se mai fabrică și a decis să-l păstreze. „Am zis că nu-l mai dau, va rămâne acolo frumos și la un moment dat va arăta bine ca suport de flori,” ne spune bistrițeanul adoptat de Capitală.

Cosmin Tudoran - BMW C 650 GT (26)

Desigur, Cosmin a fost întrebat, ca noi toți, de către diverși „civili” de-a lungul timpului: „De ce mergi pe scuter? Nu ți-e frică?”. La care răspunsul său este inevitabil: „Nu mi-e frică. Mă dau pe scuter din 2000, din vremea în care te vedea șoferul în oglindă că vii și-ți tăia calea numai ca să vadă ce faci. Erai o curiozitate pe roți. Acum îmi place să văd că lumea te vede în oglindă și se trage la o parte, te lasă. Scuteriștii și motocicliștii s-au mai înmulțit, oamenii din trafic sunt mai educați și cred, sincer, că, la cât e de aglomerat orașul, vehiculele pe două roți sunt varianta cea mai bună ca să nu înnebunești de acasă până la serviciu și retur.”

De când Cosmin a intrat în posesia maiestuosului maxiscuter BMW C 650 GT, nu s-a mai prea dat jos din șa. Ce îl încântă la marele scuter bavarez? „Modul în care apare acea coeziune dintre pilot și motor. Am impresia că răspunde nevoilor mele încă dinainte să-mi dau seama că le voi avea. Îmi place și că-ți taie elanul dacă e nevoie în viraj pe șosea udă sau pe nisip. Are niște sisteme de siguranță foarte eficiente pe care nu le-am întâlnit pe alte scutere până acum, dar acum mi se pare că nu știu cum m-am descurcat atâția kilometri fără să le am. Îmi place foarte mult, este capabil… Eu sunt un om care caută utilitatea, provenind dintr-o zonă unde nu se prea poartă moftul. Mi se parte foarte util, prompt, consumă mai mult decât decent – 4,5-5 l/100 km. Și e și frumos, se uită lumea după tine. Răspunde cumva și nevoilor acestea de „playing cool”, să îl parchezi și să se uite lumea. Discuțiile cu taximetriștii sunt edificatoare.”

Cosmin Tudoran - BMW C 650 GT (29)

Deocamdată, Cosmin nu a mers la drumuri foarte lungi. Asta și pentru că a intrat de curând în posesia maxiscuterului bavarez și utilajele pe care le-a avut până acum nu se prea pretau folosirii la touring. Dar acum abia așteaptă un weekend liber în care să se repeadă cel puțin până la mare. Asta și după ce a fost întărâtat cu povești despre drumuri București-Timișoara în șaua marelui scuter. Desigur, cu 650 cmc, doi cilindri, 60 CP, parbriz reglabil electric și suspensii și frâne demne de orice motocicletă touring, drumurile lungi, eventual cu pasager și bagaje, fac parte din repertoriul lui C 650 GT.

Dar Cosmin nu este decis să rămână la scutere. Unul dintre visurile sale este să străbată peisajul în șaua unui BMW R 1200 GS, păstrând afinitatea pentru modelele mărcii bavareze. De fapt, când a ales acest scuter, a ezitat între el și clasicul R nineT, dar fiind un ardelean pragmatic, a ales varianta practică, mai ales având în vedere că locuiește în Otopeni și drumul către București ar fi foarte dificil, mai ales la anumite ore.

Ce face Cosmin când nu este la ghidonul scuterului? Se ocupă de site-ul său, www.cosmintudoran.ro și de un nou proiect foarte interesant – Profu’ de Vin. Asta pentru că bistrițeanul a devenit un connaiseur în materie de vinuri, având și câteva diplome și calificări în domeniu. Asfalt uscat, Cosmin!

Cosmin Tudoran - BMW C 650 GT (30)

BMW C 650 GT

Cosmin Tudoran a ales BMW C 650 GT din motive evidente: e un mijloc de transport practic în oraș, confortabil și rapid în afara lui. În plus, are tot felul de sisteme de siguranță care te păzesc: frâne cu ABS și controlul tracțiunii pentru situațiile cu aderență scăzută. Și nu arată rău deloc, ba chiar dimpotrivă.

Bordul lui C 650 GT oferă o mulțime de informații și este foarte ușor de urmărit, chiar și de către un artist distrat. Parbrizul reglabil electric face toți banii, iar calitatea materialelor și a finisărilor este la nivelul la care te-ai aștepta de la un vehicul produs de BMW. Portbagajul de sub șa este foarte încăpător și ușor de accesat. Poate primi două căști integrale atunci când este extins la maximum. Pentru Cosmin, toate aceste elemente reprezintă salturi enorme față de scuterele mai mici și mai „pașnice” pe care le-a avut până acum.

Spații de depozitare în bord, șei încălzite pentru pilot și pasager, plus un sistem care te avertizează dacă ai un vehicul în unghiul mort atunci când schimbi direcția. Scuterele nu prea vin mai bine dotate de atât. Cosmin ne spune că, după ce s-a obișnuit cu toate aceste sisteme și opțiuni, nu știe cum a făcut atâția kilometri până acum fără să le aibă.

text: Marius Băcilă

foto: Bogdan Paraschiv

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*