Test BMW R 1200 RT: Starship Enterprise

Posted by

BMW a innoit anul trecut tourerul cel mai popular din gama, R 1200 RT, o motocicleta care era deja lider autoritar de piata de ani buni. Rezultatul sfideaza imaginatia.

foto: Andrei Barbu, BMW Motorrad

Hotarat lucru, oamenii de la BMW Motorrad au mentalitate de razboinici spartani. Nu e suficient sa depaseasca putin concurenta, vor s-o zdrobeasca fara drept de apel. In 2013 aparea noul R 1200 GS, cu motorul boxer racit partial cu lichid si sisteme electronice demne de NASA. Dar vechiul GS conducea relaxat in clasamentul vanzarilor de cand aparuse. Nu era nevoie de un model nou, in nici un caz de unul complet nou. Cu toate acestea, BMW si-a reafirmat dominatia in acel segment, venind cu un produs mai performant, mai avansat din punct de vedere tehnologic, mai atragator.

„Fostul” BMW R 1200 RT detinea circa 40% din segmentul de piata al tourerelor mari. E usor de inteles de ce. Combina confortul si relaxarea necesare pe o astfel de motocicleta cu o agilitate suprinzatoare, o ciclistica stabila si echilibrata, totul la un pret corect (pentru respectivul segment, desigur). Nu era cel mai rapid, mai performant sau mai plin de caracter intre utilajele de touring, dar era compromisul ideal pentru majoritatea riderilor.

De ce sa schimbi un model castigator? Pentru ca intotdeauna se poate mai bine. Acesta pare sa fie crezul inginerilor bavarezi, caci in 2014 producatorul din München a prezentat un 1200 RT nou-nout, cu motorul racit cu lichid de pe R 1200 GS si o estetica foarte asemanatoare cu cea a gamei K 1600. Motocicleta arata mai elegant, are linii mai fluide, fiind, per total, mult mai dezirabila. De fapt, prin noua estetica se rezolva unul dintre putinele puncte in care „vechiul” RT nu stralucea. Desigur, nu era o motocicleta urata, dar nici nu te facea s-o doresti doar privind-o. Achizitia unui RT se facea mai degraba pe criterii rationale decat pe cele emotionale. Acum, noua carena frontala si silueta eleganta atrag imediat atentia. RT-ul are acum un aspect high-tech si chiar (sa indraznesc s-o spun) putin sexy.

Pozitia in sa nu s-a schimbat foarte mult fata de predecesor si asta e un lucru bun. Motocicleta pare ceva mai ingusta in zona racordarii dintre sa si rezervor, fiind mai usor de strans intre genunchi, iar saua a ramas destul de joasa, astfel incat si cei mai scunzi dintre rideri sa poata atinge solul fara probleme. Ghidonul este exact unde trebuie, dar cand privesti multitudinea de butoane, comutatoare si afisaje impresia initiala este ca ai de citit un manual de sute de pagini ca sa te prinzi cum functioneaza totul. Dar, odata ce incepi sa folosesti motocicleta, iti dai seama ca toate comenzile se actioneaza foarte intuitiv. In dotarea standard, noul RT ofera doua moduri de pilotaj, Road si Rain, ABS si ASC (nedecuplabile), parbriz reglabil electric si diverse alte dotari care pe multe alte motociclete nu exista nici macar in lista de optionale. Exemplarul testat de noi avea si pachetul Pro, care include sistemul de asistare la pornirea in panta (Hill Start Control) si inca o premiera mondiala pe o motocicleta de strada, un quickshifter care actioneaza atat la schimbarea in treapta superioara, cat si in cea inferioara. Da, ati citit bine. Ambreiajul devine astfel necesar doar la plecarea de pe loc sau la realizarea manevrelor in spatii stranse. La schimbarea treptei superioare, creierul electronic taie aprinderea pentru o fractiune de secunda, ca la orice quickshifter, iar la schimbarea treptei inferioare computerul accelereaza scurt motorul, dand acel „sprit” pentru a sincroniza turatia cu viteza motocicletei in treapta respectiva. Si asta nu e tot. Mansoane incalzite, sa incalzita pentru rider si pasager, radio cu doua difuzoare si cu posibilitatea redarii de muzica de pe un stick USB, computer de bord… si lista poate continua.

Cand te sui in sa pentru prima data, primul lucru pe care il observi e ergonomia excelenta, mai buna chiar decat a predecesorului, care statea oricum foarte bine la acest capitol. Zona de racordare dintre sa si rezervor este acum mai ingusta, astfel incat riderul poate strange rezervorul intre genunchi intr-un mod cat se poate de natural. Saua este suficient de joasa ca sa nu puna probleme nimanui la sprijinirea picioarelor pe sol. Ghidonul lat pica bine in mana, dar multitudinea de comenzi si butoane poate sa fie bulversanta pentru cineva care nu este obisnuit cu acest nivel de tehnologie. Ghidoanele sunt presarate cu butoane pentru comenzile modului de pilotaj (Road, Rain sau Dynamic), ale pilotului automat si meniului computerului de bord pe langa clasicele semnalizari, lumini, claxon etc. Display-ul digital cu inclinare reglabila afiseaza o multitudine de informatii si, pe timp de noapte, bordul motocicletei chiar da impresia unui vehicul pentru calatorii interplanetare. Aici contribuie cu siguranta si silueta futurista a noului RT, combinata cu farurile cu LED, preluate de la vasul amiral K 1600 GT/GTL.

Pornesti motorul boxer de noua generatie, cu chiulasele racite cu lichid, si pui motocicleta in miscare, observand imediat ca spiritul vechiului RT s-a pastrat, ba este chiar mai pregnant decat oricand: motocicleta de 274 kg are un echilibru natural perfect, mai bun chiar decat al predecesorului. Desi pare (si este) enorm, tourer-ul bavarez se conduce cu usurinta unei motociclete de doua ori mai usoare. Strecurarea prin trafic este mult mai facila decat te-ai astepta, singurul factor limitator fiind spatiul pe care il ai la dispozitie pentru a te strecura. Daca ai cel putin un centimetru in plus fata de latimea motocicletei, este de ajuns caci RT-ul se poate manevra cu precizie milimetrica.

Superioritatea clara fata de vechiul model se face simtita la capitolul motor. Mai multa putere, mai mult cuplu la orice regim si o plaja utila de turatie mai larga. Noul motor, preluat de pe actuala generatie a enduro-tourer-ului R 1200 GS, a fost „imblanzit” putin la turatii joase, prin folosirea unui arbore cotit mai greu si o gestiune electronica diferita. Astfel, agresivitatea si pofta de turatie a motorului de pe GS sunt mult diminuate, dar fara a face propulsorul de pe RT plictisitor in vreun fel. Astfel, pe tourer-ul boxer poti sa te strecori prin trafic la viteze mici, dozand cuplul la roata cu usurinta si cu precizie, sau poti deschide gazul cu hotarare la iesirea din oras, ajungand aproape instantaneu la viteze pentru care iti poti pierde permisul. Si totul cu un consum mai mic de 6 l/100 km, de-a dreptul remarcabil pentru o motocicleta atat de grea si de puternica.

Comportamentul la drum intins este si el demn de reputatia modelului, depasind chiar asteptarile. La viteze de autostrada protectia aerodinamica este ireprosabila, suspensia perfecta si pozitia in sa numai buna pentru devorat kilometri. Riderii mai inalti de 1,85 m ar putea gasi scaritele cam apropiate de sa la drumuri foarte lungi, iar pozitia in sa, desi foarte confortabila, poate induce dureri de spate dupa o zi petrecuta pe drum, fara prea multe pauze. Asta deoarece spatele sta prea drept si muschii din zona lombara sunt solicitati permanent. Dar, per total, nu incape indoiala ca avem de-a face cu una dintre motocicletele cele mai potrivite pentru parcurgerea distantelor lungi intr-un timp cat mai scurt si in conditii ideale de confort. Aici ajuta, desigur, si optionale precum ghidonul si seile incalzite, parbrizul reglabil electric si suspensia Dynamic ESA, care se adapteaza la stilul de pilotaj si la suprafetele pe care se ruleaza, oferind un confort regesc.

Dar sigur ca, fiind vorba de una dintre motocicletele de referinta din segmentul touring, nu prea planau semne de intrebare asupra confortului. Te astepti ca o astfel de motocicleta sa fie confortabila ca o limuzina si plina de tehnologie ca o nava spatiala. Surprinzator este cat de agila si placuta de pilotat pe traseele virajate poate sa fie o astfel de unealta specializata in parcurgerea distantelor lungi, cu pasager si tone de bagaje. RT-ul se inclina cu o rapiditate dezarmanta, urmeaza trasele cu o precizie demna de o motocicleta sport si are un comportament general care incurajeaza mersul in forta. Motorul trage frumos si poate urca mult in turatie, suspensia asigura un contact optim cu suprafata de rulare, oricat de denivelata ar fi, iar geometria ciclisticii asigura o combinatie perfecta intre agilitate, stabilitate si facilitate a pilotajului. In plus, libertatea de inclinare este mult mai mare decat te-ai astepta, facand din turele pe serpentine o placere, indiferent de nivelul ambitiilor sportive ale riderului.

Franele sunt si ele la un nivel de-a dreptul stratosferic, dar asta e deja de asteptat de la un model nou al producatorului bavarez, caci nemtii par hotarati sa detina suprematia la capitolul decelerare in toate segmentele. Etrierele fata sunt acum radiale, ABS-ul functioneaza ireprosabil, iar ampatamentul lung si suspensia Telelever pe fata asigura o stabilitate perfecta la franari puternice.

Concluzionand, este foarte probabil sa avem de-a face cu tourer-ul perfect. Confort, putere, echilibru, placere a pilotajului, caracteristici practice – toate se unesc pentru a face un pachet greu de batut. Desigur, R 1200 RT costa 17.557 de euro in varianta de baza, deci nu este la indemana oricui. Dar problema pe care o are BMW acum, dupa umila mea parere, este ca un K 1600 GT/GTL are concurenta puternica in aceeasi ograda: RT-ul este mai placut si mai facil de pilotat in majoritatea situatiilor, consuma mai putin si este mai ieftin. Si este singurul tourer pe care am mers vreodata care m-a facut sa imi doresc cu adevarat o astfel de motocicleta.

 

CE NE PLACE

• Pozitie in sa.

• Confort. Polivalenta. Motor.

• Consum. Tehnologie.

CE NU NE PLACE

• Pret?

• Ne mai gandim.

 

DATE TEHNICE

Motor                  racit cu aer/lichid, 2 cilindri orizontali opusi, 1.170 cmc

Putere        125 CP la 7.750 rpm

Cuplu         125 Nm la 6.500 rpm

Transmisie finala prin arbore cardanic, cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj monodisc uscat

Suspensii    fata Telelever, spate Paralever, reglare electronica Dynamic ESA (optional)

Frane fata 2 discuri de 320 mm, etriere radiale cu 4 pistonase, spate 1 disc de 276 mm, etrier cu 2 pistonase

Masa proprie       274 kg cu plinurile facute

Pret   17.557 de euro (20.671 de euro varianta testata)- www.bmw-motorrad.ro

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*