Test BMW R nineT Racer – Viteza nostalgiei

Posted by

BMW R nineT Racer (22)

Vrei o motocicletă interesantă, care să atragă privirile cunoscătorilor, să aibă caracter și un aer retro, dar care să te și distreze pe viraje? Atunci îți trebuie un cafe-racer. Și BMW are soluția – noul R nineT Racer.

Nu este nimic util la BMW R nineT Racer. Nu are spații de depozitare, nu poți lua pasager, stai destul de inconfortabil și nu se pretează la ture de 1.000 de kilometri pe zi. Dar eu, unul, când mă uit la cafe-racer-ul bavarez, oftez prelung și mă gândesc că mi-aș dori unul. Asta pentru că arată într-un mare fel, mai ales dacă îți plac sportivele retro. Motorul la vedere, minicarena frontală, silueta joasă și alungită, până și poziția întinsă peste rezervor, toate acestea amintesc în egală măsură de superbike-urile anilor ’70 și de cafe-racer-ele britanice de acum 50 de ani. În plus, acest stil simplu, fără brizbrizuri, e extrem de atrăgător într-o lume în care motocicletele abundă de accesorii și de tehnologie. R nineT Racer e de fapt, un motor pe care s-au montat două roți, un rezervor, o șa și un ghidon. Simplu și la obiect.

BMW R nineT Racer (12)

În același timp, acel oftat pe care îl emit de fiecare dată când mă uit la acest model se prelungește pentru că îmi dau seama că e foarte puțin probabil să mi-l cumpăr vreodată, deși mi-l doresc foarte mult. Asta pentru că, în afară de plimbări nu foarte lungi și drumuri prin oraș, nu prea poți face mare lucru cu R nineT Racer fără să accepți niște concesii foarte mari făcute confortului și aspectului practic.

Desigur, nu spun că e imposibil să pleci în turul Europei cu o astfel de motocicletă, doar că va fi cam anevoios, mai ales dacă te-ai obișnuit deja cu niște standarde în materie de confort și de polivalență. De curând am cunoscut un rider olandez care plecase într-o tură de o lună prin Europa cu un Harley-Davidson Sportster customizat, cu ghidon apehanger și suspensie spate aproape inexistentă. Deci se poate. Doar că nu prea-ți vine.

BMW R nineT Racer (15)

Dar trebuie să recunosc că R nineT Racer mi-a desființat niște prejudecăți pe care le aveam înainte să mă sui în eleganta șa monopost. În primul rând, mi s-a părut demnă de critică alegerea componentelor pentru acest model.

Modelul R nineT „de bază” are o furcă inversată și etriere radiale Brembo, care nu doar că dau bine în poză, ci pot și susține un stil de pilotaj destul de sportiv. Mi s-ar fi părut foarte normal ca aceste componente să fie adoptate și pe varianta cafe-racer a modelului retro bavarez, dar în schimb s-a optat pentru furca de tip convențional și pentru etrierele axiale folosite și pe Scrambler sau pe R nineT Pure.

După o zi petrecută în șaua lui Racer, am înțeles ideea. Această motocicletă nu are pretenția de a fi cea mai rapidă pe pistă sau de a atinge niște limite înalte în pilotajul sportiv, ci e mai degrabă vorba de senzațiile pe care ți le transmite. Și suspensiile lucrează foarte lin, absorb foarte bine denivelările, dar sunt suficient de ferme pentru a merge repejor pe un drum virajat, atâta timp cât abordezi un stil convențional, mai „old-school”. Adică trase rotunde, frânări lejere și nu foarte întârziate, practic un stil în care nu brutalizezi deloc motocicleta, ci „plutești” între viraje cum ar fi făcut-o Agostini pe Isle of Man la mijlocul anilor ’60.

BMW R nineT Racer (19)

Și atunci R nineT Racer te răsplătește cu unele dintre cele mai pure și mai plăcute senzații pe care le poți trăi la ghidonul unei motociclete. Suspensiile absorb perfect denivelările și susțin în mod ideal acest stil de pilotaj și motocicleta se înclină frumos și omogen și chiar te face să te simți deosebit, cu beneficiile adăugate ale tehnologiei moderne bavareze: în caz de urgență, frânele sunt foarte puternice și au ABS, există controlul tracțiunii dacă exagerezi cu gazul și un mini-computer de bord integrat în cele două cadrane analogice îți poate da diverse informații despre ce se întâmplă cu motocicleta. Unde mai pui că, spre deosebire de un cafe-racer britanic autentic de acum 40-50 de ani, nu trebuie să te oprești la fiecare 50 de kilometri ca să mai repari sau să mai reglezi ceva.

Vei opri oricum destul de des pentru că poziția nu este foarte confortabilă decât pentru un procentaj foarte mic dintre rideri. Dacă ești mai înalt decât media, cum e cazul subsemnatului, genunchii stau prea îndoiți și capul ajunge deasupra parbrizului. Dacă ești mai scund, trebuie să te întinzi mult în față către ghidonul care pare să se afle în alt județ față de șa la cât e de îndepărtat. Desigur, aici e vorba și de obișnuință și de preferințe personale. Un rider care se dă jos de pe un CBR va accepta mult mai ușor poziția, deși este diferită de cea a unei sportive moderne.

BMW R nineT Racer (10)

Partea interesantă este că R nineT Racer e destul de ușor de condus la drumurile cotidiene prin trafic aglomerat. Fiind îngust și compact, încape peste tot, semighidoanele au o deschidere destul de largă și un unghi de bracaj surprinzător de mare, astfel încât întoarcerile în spații strânse se fac cu ușurință, iar comenzile se acționează ușor și previzibil. Diferența e de la cer la pământ între Racer și o sportivă veche autentică, care te face să-ți blestemi zilele pe drumuri denivelate și prin trafic foarte aglomerat.

Motorul boxer de generație veche a fost actualizat și respectă acum normele Euro 4, dar păstrează acel aer old-school care îi dă farmecul acestei motociclete. Sunetul pe care îl scoate este excelent și se potrivește la fix cu imaginea lui Racer și accelerația clasică, cu cablu, îți dă o senzație de familiaritate pe care sistemele moderne ride-by-wire nu prea reușesc să o inducă. Cuplul prezent de la turații joase te ajută să ieși rapid din viraje fără să trebuiască să forțezi și puterea motorului este suficientă ca să te facă să-ți pierzi permisul foarte ușor, dar niciodată excesivă sau greu de controlat.

Senzațiile pe care ți le transmite BMW R nineT Racer, felul în care arată și nivelul finisărilor fac ca prețul de bază de 12.810 euro să nu pară deloc excesiv, ba chiar dimpotrivă. Exemplarul testat de noi avea patru opțiuni în plus (evacuare cromată, mânere încălzite, semnalizatoare albe cu LED și controlul tracțiunii ASC), care au dus prețul la 13.530 de euro.

Asta face din R nineT Racer un concurent de temut pentru clasicul Triumph Thruxton 1200, care are un pedigree mai bogat, dar performanțe inferioare și finisări care nu impresionează pe alocuri. Cert este că un R nineT Racer se cumpără mai degrabă cu sufletul decât cu mintea și că, dacă apucă să-ți intre la suflet, vei ofta de fiecare dată când vei vedea unul.

Text: Marius Băcilă

Foto: Bogdan Paraschiv

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*