Test Harley-Davidson Softail Breakout: O problema de atitudine

Posted by

Harley-Davidson Softail Breakout nu este o motocicleta pentru cei discreti, care nu vor sa atraga atentia. Cele 330 de kilograme de otel american atrag privirile celor din jur ca un magnet, fie ca vrei sau nu.

foto: Andrei Barbu

Traim vremuri in care motocicletele evolueaza enorm din punct de vedere tehnologic. De la an la an apar noi sisteme electronice si diverse alte gaselnite menite sa faca motociclismul mai sigur, mai eficient, mai economic, mai ecologic. Ai putea crede ca producatorii care nu se aliniaza acestei filosofii sunt destinati pieirii, sau cel putin ca trebuie sa se resemneze cu productia in serie mica, pentru o mana de pasionati care vor ceva diferit, clasic, contra curentului. Dar Harley-Davidson constituie dovada vie a faptului ca motocicletele se cumpara mai intai de toate cu sufletul, chiar si in vremurile in care sistemele de control al tractiunii, ride-by-wire si suspensiile reglabile electronic au devenit ceva banal. Producatorul american a vandut 267.999 de motociclete 2014, cu 2,7 % mai mult decat anul trecut. Asta fara ca vreun model din gama H-D sa impresioneze prin cifre (in afara, poate, de cele legate de greutate).

Constructorul din Milwaukee nu-si face reclama prin puteri excesive, viteze superluminice sau acceleratii de avion cu reactie. Pentru motocicletele bicilindrice din Midwest-ul american, cele mai importante atuuri sunt senzatia, atitudinea, aspectul. Si peste un sfert de milion de clienti in fiecare an se lasa convinsi fara prea mare dificultate sa cotizeze sume deloc neglijabile in contul H-D pentru o bucata de vis american pe doua roti. De ce?

ROT_7650

Sa vedem daca gasim o explicatie testand cel mai nou membru al familiei Softail de la H-D, denumit in mod sugestiv Breakout. Adica izbucnire, sau evadare. La asa un nume agresiv, trebuia ca motocicleta sa aiba un look pe masura. Si nu ne dezamageste. Lunga, joasa, cu o postura agresiva si un aer custom pronuntat, accentuat de furca inclinata mult si de dimensiunile rotilor (21’’ pe fata si 18’’ pe spate, cu pneu lat de 240 mm pe spate), Breakout este o motocicleta care va atrage priviri la orice semafor, fie ca-ti place, fie ca nu. Mie, unuia, in general nu imi place sa atrag prea multa atentie, fiind mai timid din nascare, dar dupa o zi-doua am inceput sa prind gustul celebritatii care vine la pachet cu un astfel de Harley-Davidson. Aici a contribuit destul de mult si faptul ca, desi nu este deloc genul meu preferat de vehicul, Breakout imi place. Postura care aduce oarecum a drag-bike sau power-cruiser implica si o pozitie interesanta, cu un ghidon lat si drept, de dragster, scarite avansate, dar nu exagerat, plus o sa joasa si scobita special ca sa te afunzi in ea. Pozitia nu este una in care ai vrea sa petreci ore in sir, traversand continente, dar completeaza in mod ideal aerul agresiv al motocicletei, fiind numai buna pentru plecari in tromba de la semafor sau intimidat batranele inocente pe trecerile de pietoni.

Si aici mi se pare ca este nucleul dur al unei motociclete precum Softail Breakout: te face sa te simti special, dur, oarecum dubios (dar in sensul bun, daca se poate spune asa). Nu ai cum sa nu te simti intr-un fel atunci cand mergi la croaziera pe un bulevard, calare pe o motocicleta lunga, joasa si neagra, plina de crom si stand intr-o pozitie de atac. In doua intersectii, deja te vezi ca un protagonist al serialului „Sons of Anarchy”: un biker dur, fara scrupule, genul de individ de care fetele inocente sunt sfatuite de mamele ingrijorate sa se fereasca.

ROT_7703

Sa fie asta totul? Nu chiar. Pentru cei 22.001 euro care se cer pentru un Breakout, primesti si materiale de calitate, finisare si asamblare de exceptie, plus un motor V2 la 45 de grade, racit cu aer (in buna traditie din Milwaukee), cu o cilindree de 1.690 cmc si un cuplu maxim de 130 Nm la 3.000 rpm. Plus frane care chiar functioneaza (spre deosebire de modelele H-D de odinioara), echipate cu ABS. Experientele pe care le-am avut cu alte cruisere de acest gen m-au facut sa ma astept la o suspensie foarte dura pe spate, dar , desi motocicleta e foarte joasa, suspensia lucreaza cat de cat (suficient cat sa nu-ti puna probleme in conditii normale). Denivelarile mici sunt absorbite chiar foarte bine.

Motorul V2 are o caracteristica de cuplu axata pe regimuri joase si medii, plafonandu-se rapid dupa 4.000 rpm. Performantele nu sunt punctul forte al lui Breakout, dar motorul trage suficient cat sa lase traficul in urma in oras si sa te lase fara permis daca nu esti atent. Pozitia de dragster si saua afundata confera si un nivel relativ decent de confort la drum intins, desi e clar ca touring-ul nu se va afla printre hobby-urile posesorului de Breakout.

Bordul simplu este mai functional decat pare la prima vedere, micul display digital oferind destul de multe informatii (chiar si treapta de viteza folosita si turatia motorului, printre altele).

ROT_7594

Ultimul Softail pe care l-am incercat, Softail Slim pe numele sau, arata foarte bine, dar m-a dezamagit prin comportamentul dinamic. Placutele de metal care tineau loc de scarite atingeau asfaltul si la o schimbare de banda mai hotarata. Softail Breakout se descurca mai bine decat te-ai astepta privind roata spate enorma, de 240 mm. Scaritele ating destul de repede, desigur (cu un fasait ciudat, fiind complet imbracate in cauciuc), dar motocicleta transmite o senzatie placuta de stabilitate odata ce o inscrii pe trasa, mai ales in virajele rapide.

Una peste alta, Softail Breakout ne-a incantat cu look-ul autentic, caracterul puternic si o anumita placere a pilotajului. Merita toate acestea 22.001 euro? La modul pragmatic, sigur ca nu. Dar un Harley se cumpara cu sufletul, nu cu mintea.

 

CE NE PLACE

  • Atitudine. Caracter.
  • Sunet.
  • Placere a pilotajului.

CE NU NE PLACE

  • Pret.
  • Performante.
  • Lipsa totala a detaliilor practice.

 

DATE TEHNICE

Motor  2 cilindri in V, racit cu aer, 1.690 cmc

Putere nc

Cuplu   130 Nm la 3.050 rpm

Transmisie      cutie de viteze cu 6 trepte, finala prin curea

Suspensii         fata furca telescopica, spate monoamortizor

Frane   disc fata/spate, ABS

Masa proprie  308 kg la gol

Pret     22.001 euro (www.harley-davidson-bucuresti.ro)

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*