Test Suzuki GSX-S750 – Codul Bushido

Posted by

Suzuki GSX-S750 (3)

Suzuki crede în motorul de 750 cmc, având o tradiție de peste 30 de ani în producția de motociclete sportive cvadricilindrice cu această cilindree. Cel mai nou sosit în gamă este naked-ul GSX-S750, înlocuitorul lui GSR750.

Hotărât lucru, lumea motociclismului evoluează încontinuu. În ultimii ani, electronica a primit un rol important și se pare că publicul larg preferă din ce în ce mai mult cilindreele intermediare. Astfel, pe lângă clasicele motoare de 250, 600 și 1.000 cmc, au apărut din ce în ce mai multe motoare cu capacități cilindrice de 300 cmc, sau cuprinse între 700 și 900 cmc. Suzuki are o tradiție îndelungată în acest domeniu, unde au început cu legendarul GSX-R750, în 1985. Acum, casa din Hamamatsu continuă tradiția cu noul naked GSX-S750, care îl înlocuiește pe consacratul GSR750.

În materie de estetică, designerii japonezi s-au inspirat de la fratele mai mare de 1.000 cmc, adoptând linii care fac motocicleta să pară mai compactă. Farul central, cu două lumini de poziție amplasate în lateral, e bine proporționat și încorporează și noul bord LCD, care oferă o mulțime de informații și este foarte ușor de urmărit. Ghidonul are o secțiune mai largă, e mai robust, iar blocurile de comenzi sunt complet noi. Și rezervorul s-a schimbat, fiind acum mai rotunjit, iar flancurile au fost redesenate și ele, extinzându-se acum până în exteriorul radiatorului. Partea din spate are un profil mai „curat”: șaua are alt stil (și este mai înaltă cu 1 cm), iar codița rotundă include un stop cu LED. Pentru un plus de agresivitate, tehnicienii japonezi au optat pentru jante nou, cu cinci spițe duble și un bugspoiler ascuțit montat sub motor.

Suzuki GSX-S750 (21)

Dar nu s-a lucrat doar la estetică atunci când s-a conceput acest GSX-S, ci mult mai în profunzime. Astfel, sistemele electronice (care erau, practic, absente pe GSR) abundă și sunt în dotarea de serie. Mai multe despre noutățile de ordin tehnic puteți citi în casetele dedicate în aceste pagini.

Primul contact cu noul GSX-S750 nu este neapărat edificator. Senzațiile sunt foarte similare cu ale vechiului GSR și cu ale oricărui naked japonez sportiv din ultimii 10 ani. Poziția este spațioasă și destul de comodă pentru rideri de talie medie. Dacă ești foarte înalt, nu te vei simți în largul tău, căci scărițele sunt destul de apropiate de șa.

Când pleci de pe loc, te surprinde felul lin în care funcționează totul, de parcă motocicleta ar funcționa pe bază de mătase. Puterea e acolo, la fel și cuplul, dar totul vine progresiv și previzibil, iar comenzile sunt perfect calibrate pentru o senzație complet neutră. Există o excepție de la această regulă: când reaccelerezi ușor, după ce închizi gazul, există o mică smucitură care poate deranja, mai ales în situațiile în care este important să controlezi gazul cât mai fin.

Suzuki GSX-S750 (2)

Testul nostru s-a desfășurat în condiții destul de extreme, pe un Hungaroring complet ud. Astfel, am putut aprecia controlul tracțiunii la adevărata sa valoare. La ieșirile din viraj, acesta te păzește de derapajele nedorite și îți dă o liniște sufletească neprețuită, mai ales pe asfalt ud. Având în vedere categoria din care face parte motocicleta, m-aș fi așteptat ca intervențiile sistemului TC să fie intempestive și să strice puțin distracția, mai ales în condiții de aderență foarte slabă. Am fost complet surprins când singurul mod în care-mi puteam da seama că sistemele electronice intervin era prin sesizarea becului care se aprindea în bord. Electronica intervine foarte fin și nu îți strică plăcerea la ieșirile intempestive din viraj, un plus remarcabil având în vedere că acest sistem nu beneficiază de o unitate inerțială de măsură, deci nu ia în considerare înclinarea motocicletei atunci când intervine.

În rest, ținuta de drum este ireproșabilă. Frânele sunt puternice și destul de ușor de dozat (perfectibile în această privință, ce-i drept) și ciclistica este precisă și-ți transmite toate senzațiile necesare ca să te simți în siguranță chiar și pe virajele abordate în condiții dificile. Schimbarea de direcție se face rapid și sigur, iar suspensiile acceptă și chiar susțin excesele pe accelerare și pe frânare. Motorul trage atât de lin încât pare să funcționeze pe bază de curent electric, dar puterea la turații înalte e impresionantă. Singura problemă este smucitura despre care vorbeam mai devreme, care te obligă să fii mai atent decât ar fi nevoie când deschizi ușor gazul, în mijlocul virajului. Nu din cauza derapajelor, desigur, căci controlul tracțiunii te păzește foarte bine de acestea, ci din cauză că îți strică trasa și te face să ieși mai larg decât ai dori.

Suzuki GSX-S750 (12)

Una peste alta, experiența la ghidonul lui GSX-S750 este una plăcută, chiar extrem de plăcută pentru cei care apreciază stilul naked-urilor japoneze. Motocicleta este echilibrată, ușor de pilotat, sigură și distractivă. Fanii roadsterelor europene îi vor imputa o oarecare lipsă de caracter, iar cei care caută distracție pe pistă vor dori suspensii mai dure și mai mult feeling pe frâne. Începătorii îi vor reproșa, probabil, doar acea mică smucitură despre care vorbeam mai devreme.

Încă un grup care va fi cu siguranță încântat de nou GSX-S750 este cel al bikerilor chibzuiți cu banii. Astfel, la 7.990 de euro noul naked de cilindree medie din Hamamatsu oferă foarte multe, atât din punctul de vedere al experienței pilotajului, cât și al tehnologiei și dotărilor.

Propulsorul cu patru cilindri în linie este preluat de pe GSR750, fiind de fapt o evoluție a consacratului motor de pe GSX-R750 K5. GSX-S750 are mai multă putere decât predecesorul, cu 114 CP în loc de 106 (aici a contribuit și faptul că Franța a renunțat la limita de 106 CP), tot la 10.000 rpm. Cuplul a crescut mai puțin: 81 Nm în loc de 80 la 9.000 rpm. Pentru rafinarea motorului, inginerii niponi au montat injectoare noi cu 10 orificii și au modificat blocul motor pentru a reduce pierderile prin pompaj. Și airbox-ul a fost modificat, având acum trei guri de admisie pentru un sunet mai plăcut. Evacuarea nouă adoptă catalizatorul compact de pe GSX-S1000 și asigură omologarea Euro4. Supapa din evacuare a fost eliminată din motive de economie de greutate. Consumul mediu declarat este de 5 l/100 km.

Suzuki GSX-S750 (14)

Cadrul s-a schimbat foarte puțin față de cel de pe GSR, dar electronica este la un cu totul alt nivel. Sistemul ABS este în echiparea de serie, iar frânele au etriere radiale Nissin cu patru pistonașe pe față. Există și un sistem de control al tracțiunii, decuplabil și reglabil pe trei niveluri. La fiecare patru milisecunde, senzorii controlului tracțiunii măsoară viteza celor două roți, turația motorului, treapta de viteză și poziția manșonului de accelerație, ajustând apoi dezvoltarea cuplului în cazul în care roata spate patinează. La serie, motocicleta vine echipată cu pneuri Bridgestone Hypersport S21, cu dimensiunile 120/70-17 față și 180/55-17 spate.

Motor749 cmc, 4 cilindri în linie, DOHC, răcit cu lichid, 4 timpi
Putere114 CP la 10.000 rpm
Cuplu maxim81 Nm la 9.000 rpm
Transmisiecutie de viteze cu 6 trepte, finală prin lanț, ambreiaj multidisc în baie de ulei
Suspensiifață furcă inversată, spate monoamortizor
Frânefață 2 discuri, spate 1 disc, ABS
Masă proprie211 kg la gol
Preț7.990 euro

text: Marius Băcilă

foto: Suzuki, Szabolcs Mathe

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*