Test Triumph Tiger Explorer XCa – Exploratorul frontierelor tehnologice

Posted by

Triumph Tiger Explorer XCa (24)

Triumph Tiger Explorer XCa seamănă mai mult cu o navă spaţială decât cu o motocicletă adventure: geme de sisteme electronice și cei 139 CP dezvoltaţi de motorul tricilindric de 1.215 cmc te pot trimite rapid pe orbită. Iată concluziile noastre după un test amănunţit.

Triumph a înnoit vârful gamei sale adventure, uriașul Tiger Explorer, anul trecut. Deși schimbările la nivel cosmetic au fost limitate (parbriz, carene laterale, aripa faţă și conturul farului), modificările în profunzime au fost mult mai accentuate, aducând vasul amiral al britanicilor la un nivel de neegalat în privinţa dotărilor electronice în acest segment.

Triumph Tiger Explorer XCa (15)

Noi am testat cea mai bine echipată versiune a lui Tiger Explorer XCa, care oferă cam tot ce ţi-ai putea imagina în echiparea de serie: suspensiile semi-active (TSAS – Triumph Semi Active Suspension), cinci moduri de pilotaj, cruise control, senzor de presiune în pneuri, parbriz electric, ghidon și șei încălzite, Hill Hold Control (sistem de asistenţă la pornirea în pantă), controlul tracţiunii și ambreiaj antihopping. În plus, jantele cu spiţe (și pneuri tubeless), crashbar-ul, prinderile pentru bagaje și proiectoarele cu LED sunt și ele oferite în echiparea de serie a versiunii XCa. Sistemul ABS este de tip Cornering, produs de Bosch.

Astfel, Tiger Explorer XCa primește titlul de „navă spaţială” printre motocicletele adventure, ajungând la un nivel de dotări neatins nici măcar de rivalii din Bavaria sau din Borgo Panigale. Dar cum te simţi când pilotezi această navă spaţială?

Triumph Tiger Explorer XCa (16)

Primul contact nu este așa copleșitor cum ai crede, în ciuda greutăţii impresionante, de 258 kg la gol, și a mulţimii de butoane prezente pe ghidon. Ambreiajul asistat hidraulic este foarte ușor de apăsat, motorul funcţionează aproape ca o turbină, fără vibraţii și sincope, iar șaua este suficient de joasă și motocicleta destul de bine echilibrată încât să nu pună probleme nici chiar riderilor fără experienţă și cu picioare nu tocmai lungi.

Când pleci de pe loc, nu se întâmplă nimic nelalocul său. Motorul răspunde fix cum anticipai printr-un sistem ride-by-wire foarte bine calibrat, schimbătorul funcţionează perfect, mai ales la schimbarea în treaptă superioară și toate comenzile sunt intuitive. Chiar și computerul de bord și meniurile reglajelor electronice se învaţă foarte repede, deși par cam alambicate iniţial.

Triumph Tiger Explorer XCa (23)

Momentul când începe să ţi se pară că nu ești pe o motocicletă „normală” este când tragi serios de gaz și motorul trece de 5.000 rpm. Nu că ar avea vreo treaptă de putere, căci propulsorul tricilindric este foarte liniar și trage serios indiferent de turaţie. Dar acela este momentul în care îţi dai seama că acel cuplu pe care l-ai resimţit când ai accelerat prima dată nu face decât să vină într-un val imens pe toată plaja de turaţie, care este mult mai mare decât te-ai fi așteptat pentru genul acesta de motocicletă. Motorul funcţionează ca unul de Superbike, doar că are mai mult cuplu și trage serios la orice turaţie, în orice treaptă. Felul în care dezvoltă valuri de cuplu, fără vibraţii și fără ezitări, aduce aminte de motorul legendarului Suzuki Hayabusa. Treapta a cincea, la 45 km/h? Nicio problemă, tragi de gaz și în câteva secunde te afli la viteze care ar duce la pierderea permisului pe autostradă.

Și toate acestea, în deplin confort. Pe asfalt, Tiger Explorer XCa oferă un nivel de protecţie aerodinamică excelent, comparabil cu un tourer, iar suspensiile dotate cu TSAS funcţionează foarte bine în orice situaţie. Astfel, nivelul de confort este excepţional din toate punctele omniprezent și maschează excelent greutatea pe care trebuie să o tragă.

Când ajungi pe secţiunile virajate, constaţi că adventure-ul britanic este precis și ușor de ghidonat pe trasă, dar schimbările de direcţie în mersul sportiv se fac mai greoi. Acestea sunt unele dintre puţinele momente în care se simte greutatea de 258 kg la gol. Chiar și așa, plăcerea mersului pe viraje nu este diluată prea mult și, în general, un rider experimentat poate ţine pasul cam cu oricine, pe orice gen de motocicletă, pe drumurile pline de curbe.

Triumph Tiger Explorer XCa (1)

Momentul în care Tiger Explorer XCa m-a surprins a fost pe off-road. Ieșind pe niște drumuri neasfaltate prin pădure, mă așteptam ca motocicleta grea, nu foarte înaltă și cu motor care preferă turaţiile mari, să se simtă nelalocul ei. Dar am constatat că mastodontul britanic este foarte bine echilibrat, poziţia este foarte nimerită pentru pilotajul în picioare pe scăriţe și cuplul este livrat la roată fix în dozele potrivite, chiar și fără pneuri cramponate (exemplarul testat avea Metzeler Tourance Next). Astfel, distracţia e garantată, atâta timp cât riderul are un minim de experienţă și de încredere în forţele proprii (vorbim, totuși de aproape trei chintale de fier…). Desigur, secţiunile de enduro serios trebuie scoase din calcul, dar un drum forestier, chiar și unul foarte rupt, nu ar trebui să pună probleme majore bolidului din Hinckley.

Triumph Tiger Explorer XCa (18)

Senzaţia generală pe care o transmite acest Tiger supradimensionat este de confort suprem pentru touring pe asfalt, dublat de un nivel tehnologic nemaivăzut în acest segment. Absolut toate elementele de electronică sunt foarte bine puse la punct, calitatea fabricaţiei este optimă (peste ce am văzut la alte modele din Hinckley și perfect comparabilă cu a concurenţei japoneze) și plăcerea pilotajului este garantată, amplificată fiind de motorul care pare să aibă o viaţă proprie și suficient cuplu cât să mute munţi din loc.

Pe de altă parte, greutatea motocicletei nu este deloc neglijabilă și asta se simte mai ales la schimbările de direcţie și la manevrele de viteză mică. Riderii fără experienţă vor fi descurajaţi de senzaţiile iniţiale, dar, dacă vor persevera, vor constata că motocicleta este surprinzător de ușor de strunit. Cât despre preţ, acesta poate părea cam mare, la 17.490 de euro, dar, când luăm în considerare dotarea atotcuprinzătoare, începe să pară foarte tentant, mai ales având în vedere caracterul deosebit al tourerului englezesc.

Text: Marius Băcilă

Imagini: Bogdan Paraschiv

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*