Test Yamaha TMAX SX – Scuterus Maximus

Posted by

Yamaha TMAX SX (3)

Yamaha a înnoit vârful gamei sale de scutere, legendarul TMAX, pentru 2017. Noutățile sunt foarte multe și fac din popularul model maxiscuterul suprem al erei noastre. Totul la un preț măricel, însă: modelul TMAX SX, testat de noi, începe de la 12.100 de euro.

Yamaha TMAX nu are nevoie de nicio prezentare. Nu este un scuter oarecare, este Scuterul. Sau Maxiscuterul, dacă vreți. Acest model, apărut prima dată în 2001, și-a format un adevărat cult, mai ales în Franța și în Italia, unde s-a vândut ca pâinea caldă, în ciuda prețului său deloc mic. Există fan-cluburi TMAX peste tot prin Europa, piața de componente aftermarket pentru modificări are câte ceva pentru fiecare gust și se organizează chiar și competiții monomarcă pe circuit de modele TMAX modificate. De-a lungul anilor, TMAX s-a vândut în peste 230.000 de exemplare, un record absolut pentru un maxiscuter.

Generația precedentă de TMAX, pe care am testat-o relativ recent, era deja foarte completă: avea look-ul ideal, tehnologie nouă, agilitate, siguranță. De aceea nu mă așteptam ca producătorul din Iwata să vină cu un model complet nou atât de curând. Dar inginerii de la Yamaha se pare că au plecat urechea la (puținele) reproșuri care i se aduceau acestui model și au făcut schimbări în acest sens. Noul TMAX mizează pe un aspect care se încadrează în mod clar în filosofia de design care a consacrat acest model, dar acum aerul „cool low-rider” a fost înlocuit de unul mai luxos. Scuterul este mai înalt și mai lat, iar farul este cu LED. Modificările aduse cadrului și motorul amplasat mai în față în cadru au permis crearea unui portbagaj mai voluminos sub șa (cel al precedentului model era de-a dreptul meschin). Acum încap sub șa două căști open-face sau una integrală și una jet.

Yamaha TMAX SX (7)

Motorul cu doi cilindri paraleli, de 530 cmc, respectă acum normele Euro 4, iar transmisia CVT are acum fulii mai compacte și mai ușoare. Sistemul de evacuare a fost complet revizuit, fiind mai scurt acum cu 77 mm și amplasat mai jos, iar catalizatorul este poziționat diferit. Airbox-ul este și el nou, ca și injectoarele, iar transmisia finală se face tot prin curea dințată, dar aceasta este acum făcută din fibră de carbon, mai rezistentă. Astfel, s-a putut adopta o curea lată de 25 mm (în loc de 40 mm, cât era înainte) și cu 130 de grame mai ușoară decât a modelului precedent.

Și pe plan electronic noutățile abundă, cu un sistem de control al tracțiunii TCS și un ride-by-wire denumit de Yamaha YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle). Există și două moduri de livrare a puterii, selectabile prin intermediul sistemului D-Mode. Modul T oferă o livrare a puterii mai lejeră, iar modul S (de la Sport) face propulsorul mai agresiv.

Yamaha TMAX SX (9)

Cadrul modelului TMAX 2017 este complet nou, fiind cu 30% mai ușor, dar în același timp mai rigid decât predecesorul. Bascula din aluminiu este mai lungă cu 40 mm, iar amortizorul cu sistem de pârghii este montat acum în poziție orizontală și are o cursă utilă de 117 mm. Toate modificările au permis o scădere totală a greutății scuterului cu 9 kg, astfel încât variantele standard și SX au 213 kg cu rezervorul plin, iar DX, varianta de top, are 216 kg, din cauza echipării mai bogate.

Bordul este și el complet nou, cu două indicatoare analogice în lateral și un display TFT monocrom în centru, care oferă o mulțime de informații. Pornirea se face fără cheie în contact, datorită sistemului Smart Key, prezent și pe modelul precedent. Acest sistem permite acum și blocarea cricului central.

Când te sui în șa, îți dai seama din prima clipă că ai de-a face cu un TMAX complet nou, mai ales dacă ești relativ înalt. Până la generația precedentă, ghidonul mi se părea mereu amplasat puțin prea jos pentru înălțimea mea, dar acum este fix unde trebuie. Poziția este naturală și confortabilă, deși șaua este acum ceva mai înaltă și mai lată decât la modelele precedente.

Yamaha TMAX SX (5)

Când pleci de pe loc nu ai cum să nu fii impresionat de felul extrem de lin în care cuplează ambreiajul centrifugal și de liniaritatea și previzibilitatea cu care motorul bicilindric livrează cuplul. Scuterul trage tare, dar puterea este foarte ușor de dozat, inclusiv la manevre în spații foarte strânse, la viteze mici, unde te joci mereu în zona în care prinde ambreiajul. La aceleași manevre apreciezi echilibrul foarte natural al scuterului și greutatea destul de redusă față de concurență (are aproape 40 kg în minus față de un BMW C 650 Sport). După o foarte scurtă perioadă de acomodare, începi să te miști foarte rapid și lejer prin trafic, profitând de schimbările de direcție fulgerătoare, de frânele puternice și ușor de dozat și de precizia cu care poți plasa roata față pe orice trasă, indiferent de viteză. În doar cinci minute, m-am transformat într-un huligan care străbate orașul de parcă ar fugi de brațul lung al legii.

Pe denivelări am constatat că Yamaha a mai rezolvat o problemă pe care o constatasem la toate generațiile pe care m-am dat până acum: suspensia spate este de-a dreptul confortabilă. Și acum începe să aibă sens totul: scuterul este acum ceva mai înalt, astfel încât suspensia spate chiar are o cursă decentă și se poate trece peste denivelări mai lejer decât cu multe naked-uri, în ciuda roților cu diametru de 15’’. Scuterul este de-a dreptul confortabil, fără să piardă aproape nimic din sportivitatea care l-a consacrat. Ceva-ceva se pierde, totuși: punându-l lângă un TMAX 2014 negru mat al unui amic pasionat de acest model (are două!), noul model pare mai înalt, mai masiv și mai puțin „cool”.

Yamaha TMAX SX (4)

Dar e mai practic și mai confortabil, iar nivelul tehnologic este la o treaptă deasupra. Trecând motorul în modul S, deja îți vine cheful să te dai sportiv pe viraje, căci motorul bicilindric trage cu o vervă de-a dreptul entuziasmantă, fără să smucească sau să își piardă previzibilitatea. Așadar, TMAX SX bifează cam toate căsuțele în materie de maxiscutere de cilindree mare: look, aspect practic, confort, sportivitate, senzații tari. În plus, este singurul astfel de vehicul care păstrează niște dimensiuni decente și cu care chiar te poți strecura în spații aglomerate, căci concurenții de cilindree mai mare au deja dimensiuni și greutăți de motociclete touring.

Așadar, cu noile îmbunătățiri, Yamaha TMAX 2017 este maximul în materie de maxiscutere disponibile la ora actuală. Este vârful unui lanț evolutiv care se întinde de-a lungul a 16 ani și asta se vede. Dar rămâne un mare obstacol în achiziția unui TMAX: prețul. Modelul SX, testat de noi, costă 12.100 de euro, iar varianta cel mai bine echipată, DX, costă 13.100 de euro. Un preț exorbitant pentru ceea ce e, în cele din urmă, un vehicul de oraș care se pretează la ieșiri ocazionale pe viraje. Dar, dacă acei 12-13.000 de euro nu sunt ultimii tăi bani și alegi să-i dai pe un TMAX, nu-ți va părea rău.

Foto: Adrian Cobzașu

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*