Test Yamaha X-Max 250: Solutia eleganta

Posted by

Yamaha X-Max 250 este, probabil, unul dintre cele mai bune vehicule pentru oras care exista. Agil, compact, elegant, economic, face din naveta casa-birou o placere.

foto: Claudiu Ionescu

Nu sunt la primul contact cu X-Max 250, dar acest maxiscuter reuseste sa ma surprinda placut de fiecare data. Chiar si atunci cand tocmai am coborat din saua unei motociclete mari si puternice, cu motor de peste 1.000 cmc, ghidonarea unui X-Max nu este deloc o treaba plictisitoare. Pentru ca scuterul din Iwata este cel mai bine echilibrat si mai placut de pilotat din aceasta clasa. Este evident inca de la primii metri parcursi ca ai de-a face cu un vehicul bine gandit, cu detalii rafinate. Calitatea fabricatiei este ireprosabila si pare genul de scuter care va rezista foarte bine in timp.

Pozitia in sa este ideala, cu conditia sa nu fii foarte inalt (adica peste 1,90 m). Saua este larga si incapatoare, cu un nivel de confort mai mult decat decent, fara a fi prea moale, cum se intampla la multe vehicule din aceeasi categorie. Comenzile cad bine in mana si se actioneaza intuitiv, intregul scuter dand senzatia de facilitate.

Motorul monocilindric de 250 cmc nu vibreaza excesiv pe loc, iar vibratiile dispar complet odata ce s-a pornit de pe loc. Motorul trage liniar si constant, fara sa uimeasca neaparat prin putere, ci mai degraba prin felul elegant in care pune puterea la sol, ajutat desigur de transmisia cu ambreiaj centrifugal care cupleaza lin si cutia de viteze cu variatie continua care tine motorul in zona de cuplu maxim. Demarajele in oras sunt destul de rapide, permitand depasirea masinilor si exploatarea la maximum a spatiilor libere din trafic. Cand iesi din oras, X-Max poate sustine linistit viteze de croaziera de pana la 120 km/h, in deplin confort. Ajuns la viraje, scuterul din Iwata se arata jucaus si distractiv, fara episoadele de instabilitate caracteristice unora dintre rivalii sai atunci cand se forteaza ritmul. Cricul central care se freaca de asfalt limiteaza destul de repede entuziasmul riderului pe care il ia valul in timpul dansului pe viraje, dar distractia este la cote destul de ridicate pentru un scuter de 250 cmc, al carui scop principal este deplasarea eficienta in traficul urban, nu puseurile de pilotaj sportiv.

In oras, X-Max este cu adevarat in elementul sau. Nu foarte scurt, dar bine echilibrat, stabil si ingust, se poate strecura cu usurinta printre masini. Pilotul este ajutat de ambreiajul care cupleaza ferm, dar lin si, cu putin antrenament, poate tine scuterul in echilibru constant, nefiind nevoit sa puna piciorul jos aproape niciodata (decat atunci cand ajunge la destinatie, evident). Pasagerul sta destul de bine pe portiunea de sa care ii este rezervata, dar scaritele rabatabile pentru picioare nu sunt chiar cea mai comoda solutie, aici fiind avantajate scuterele masive, a caror podea se prelungeste pana in spate pentru a sustine picioarele pasagerului. Dar acestea pierd in schimb din agilitate.

Franele sunt foarte puternice, datorita discurilor mari (267 mm pe fata si 240 mm pe spate). Puterea de franare este probabil cea mai mare din categorie, dar important este ca ambele frane raman perfect dozabile in orice situatie, putand fi actionate cu finete atunci cand este necesar. Lipsa ABS-ului nu este un dezavantaj atat de mare, rotile fiind greu de blocat chiar si in timpul franarilor puternice. Practic, trebuie sa vrei sa blochezi rotile ca sa reusesti.

Suspensiile ofera o amortizare de calitate, dar sunt o idee mai ferme decat ar fi nevoie pentru un astfel de vehicul. Performantele pe viraje si pe franare sunt astfel asigurate, dar confortul pe drumuri denivelate ar putea fi ceva mai bun.

Consumul, cum era de asteptat, este foarte mic, putand scadea sub 3 l/100 km in anumite situatii. Oricat de tare ai merge, nu prea trece de 4 l/100 km.

Per total, X-Max 250 este una dintre cele mai interesante propuneri intre maxiscuterele de 250 cmc, impresionand placut la toate capitolele cu un pret nu tocmai mic (4.590 euro), dar justificat, avand in vedere multitudinea de avantaje si calitatea fabricatiei.

 

NE PLACE

Facilitatea pilotajului. Caracter practic, Frane foarte bune. Finisari.

 

NU NE PLACE

Nu tocmai ieftin. Suspensii cam ferme pe drumuri denivelate.

 

Motor racit cu lichid, 1 cilindru, 249,8 cmc

Putere 20,4 CP la 7.500 rpm

Cuplu 21 Nm la 6.000 rpm

Transmisie finala curea trapezoidala, cutie de viteze cu variatie continua, ambreiaj centrifugal automat

Suspensii fata furca telescopica, cursa 110 mm, spate bascula oscilanta, cursa 95 mm

Frane fata 1 discuri de 267 mm, etrier cu 2 pistonase, spate 1 disc de 240 mm, etrier cu 1 pistonas

Masa proprie 180 kg fara sarcina

Pret 4.590 euro (www.yamaha-motor.eu)

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*