Test Yamaha XSR700: Toate-s vechi și nouă toate

Posted by

Conform celor de la Yamaha, noua XSR700 ar trebui să prindă foarte bine acum, fiind pe valul de motociclete „old but new” care face mare vâlvă în ultimii ani. Am dat o tură cu ea, să vedem ce știe să facă.

foto: Andrei Barbu

Noua XSR 700 pare veche. Dar chiar ăsta e scopul. La bază motocicleta este un „banal” naked MT-07, cu motorul bicilindric de 700 cmc, dar arată cu totul diferit, aducând aminte de modelele XS din anii ’70, dar cu o tușă de modernism destul de evidentă. La fel ca BMW R nineT, noua XSR nu se dedică în întregime trecutului glorios, ci doar îmbracă niște haine cu iz retro, păstrând însă componentele și performanțele unei motociclete cât se poate de moderne.

ROT_8948

Mărturie stă și bordul cu afișaj complet electronic, care face notă discordantă cu ideea de retro, dar se integrează foarte bine în designul general al motocicletei. Toate detaliile de design laolaltă îndepărtează destul de mult modelul XSR 700 de cel din care a derivat: trebuie un ochi foarte priceput ca să-și dea seama, la o primă vedere, că cele două modele sunt strâns înrudite. XSR 700 are ghidonul mai lat, șaua mai înaltă și mai plată, rezervorul complet nou, plus multe alte detalii complet diferite: far, stop (cu LED), aripi, etc.

Astfel, poziția în șa este complet diferită: șaua este mai sus, așa că nu mai ai impresia de a sta „în” motocicletă, așa cum era cazul la MT-07, ci mai mult „pe” ea. Dar asta nu înseamnă că poziția este inconfortabilă, ba chiar dimpotrivă. Ghidonul este și ceva mai înalt, așa că poziția este oarecum mai dreaptă, dar, la 1,83 m înălțime, mă simt mai în largul meu pe noul retro-bike decât mă simțeam pe MT. Parcă acum stau pe o motocicletă „adevărată”, în timp ce poziția de pe MT, cu șaua foarte joasă și talia subțire, mă duce mai mult cu gândul la o jucărie pentru cei mai scunzi și/sau mai puțin experimentați.

ROT_8969

Încă un lucru care impresionează încă de la prima vedere, ca și la seria MT de altfel, sunt finisările de foarte bună calitate, mai ales când ai în vedere și prețul foarte tentant al motocicletei: 7.650 de euro. Toate componentele sunt excelent prelucrate, materialele par durabile și vopselele și lacurile folosite nu lasă pe niciunde impresia unei economii evidente.

Pornind la drum, după o foarte scurtă perioadă de acomodare, te simți imediat în largul tău la ghidonul noii XSR 700. Poziția este foarte naturală, ghidonul lat îți oferă control deplin, iar atributele moștenite de la MT-07 fac motocicleta foarte ușor de gestionat, indiferent de nivelul de experiență al riderului. Astfel, strecurarea prin trafic este o joacă de copii, asistată de maneta de ambreiaj ușor de acționat și de echilibrul natural foarte bun al roadsterului.

ROT_8945

Deși poți „tăia” traficul cu maximă eficiență, la fel ca pe un naked obișnuit, pe XSR te simți diferit. Nu ești doar rapid și eficient, ești cool. Deși XSR costă cam jumătate cât un BMW R nineT, transmite oarecum aceeași senzație. Atrage atenția, fără a fi ostentativ și te face să te simți bine pur și simplu, indiferent că te strecori pe un bulevard aglomerat sau o parchezi în fața unei terase (caz în care privirea admirativă în urmă este aproape obligatorie). Evacuarea se aude gros și plăcut, dar la atitudinea generală a roadsterului japonez, aș fi vrut mai mult volum. O tobă Akrapovic ar trebui să vină la fix.

În rest, motorul trage fix ca pe MT-07, liniar și plin de cuplu pe toată plaja de turație – un deliciu. Un motor cu doi cilindri, care dezvoltă 75 CP și 68 Nm nu sună cine știe ce pe hârtie, dar vă asigur că pe viu este foarte impresionant. Bicilindrul din Iwata trage lin începând de la turații foarte joase (sub 2.000 rpm) în treptele superioare și continuă să tragă până la peste 10.000 rpm (puterea maximă este obținută la 9.000 rpm). Pe MT-07, o motocicletă ceva mai scurtă, propulsorul cu doi cilindri în linie făcea din ea o „wheelie bike” ideală. Pe XSR, tendința de wheelie este îmblânzită, dar motocicleta rămâne foarte sprințară și gata de distracție. Accelerațiile până la viteze ilegal de mari se fac suficient de repede să rămâi fără permis fără să-ți dai seama, dar, evident, nu te vor da pe spate dacă ești obișnuit cu superbike-uri. Mai mult te vor surprinde promptitudinea și verva motorului la orice turație, în orice treaptă.

ROT_8960

Suspensiile par să lucreze ceva mai bine decât la MT-07, confirmând oarecum faptul că banii în plus pe care-i dai pe XSR nu s-au dus doar pe elemente care țin de estetică. Dacă la MT suspensiile păreau excesiv de moi și dădeau impresia că acolo s-au economisit bani în procesul de producție, la XSR această impresie este mult diminuată. Motocicleta trece peste denivelări chiar măricele cu aplomb, confirmându-se ca un allrounder, dar se descurcă mai mult decât decent și în pilotajul sportiv, cel puțin într-un regim cât de cât decent, pe drum public (nu pe circuit). Roadsterul retro schimbă direcția foarte rapid și intuitiv, dar dă și o senzație de siguranță și stabilitate care îi erau străine motocicletei din care este derivat. Pe scurt, este o plăcere să pilotezi XSR 700 pe viraje, atâta timp cât nu încerci să depășești anumite limite. Pneurile speciale cu aspect retro Pirelli Phantom Sportscomp își fac treaba admirabil, cu rezerve de aderență surprinzătoare.

Frânele sunt, ca la MT, foarte ușor de dozat și oferă o decelerare mai mult decât decentă dacă le aplici mai zdravăn, iar sistemul ABS își face treaba impecabil. Din nou, conform a ceea ce pare a fi un crez general la Yamaha, ABS-ul este nedecuplabil, așa că vă puteți lua adio de la derapaje năzdrăvane. Bine, în acest caz nu este nici pe departe atât de condamnabil ca în cazul modelelor cu valențe off-road, precum Super Tenere.

ROT_8952

Pot spune că am fost extrem de încântat de XSR cam în toate privințele, cu excepția uneia singure: prin însăși construcția ei, motocicleta din Iwata nu se pretează foarte bine la utilizarea la drum lung, iar caracterul practic nu se numără printre punctele ei forte. Astfel, protecția la vânt este, practic, inexistentă, iar adăugarea unui eventual parbriz, chiar presupunând că ar exista un asemenea accesoriu de cumpărat, ar dăuna esteticii roadsterului, unul dintre punctele sale forte. De asemenea, nu prea există locuri unde ai putea să prinzi bagaje. Dar, lăsând aceste aspecte la o parte, confortul oferit de XSR nu e rău deloc: suspensiile absorb bine denivelările, vibrațiile lipsesc cu desăvârșire și poziția e confortabilă. Dar cu siguranță nu vei putea pleca foarte departe când tot bagajul pe care-l poți lua este în rucsacul pe care trebuie să-l cari în spate.

Trăgând linie și analizând și concurența, Yamaha XSR700 poate ține capul sus: Ducati Scrambler, la specificații similare, costă cu aproape 1.000 de euro în plus în varianta de bază, la fel ca noul Triumph Street Twin. Așadar, Yamaha vine cu mai puțină charismă indusă de brand, dar cu suficiente atuuri ca să te simți special în șaua unui roadster retro de cilindree medie. Totul la cel mai accesibil preț de pe piață. Cum să nu-ți placă?

 

DATE TEHNICE

Motor   2 cilindri în linie, răcit cu lichid, 689 cmc

Putere  75 CP la 9.000 rpm

Cuplu    68 Nm la 6.500 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei

Suspensii            față furcă telescopică, cursă 130 mm, spate monoamortizor, cursă 130 mm

Frâne    față 2 discuri de 282 mm, spate disc de 245 mm, ABS

Masă proprie    186 kg cu toate plinurile făcute (cu ABS)

Preț       7.650 euro (www.yamaha-motor.ro).

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*