Test Yamaha YZ450F – Revoluția tehnologică

Posted by

Yamaha YZ450F (19)

Dacă vi se părea că motocicletele de motocros au rămas oarecum în urmă cu evoluția tehnologică, într-o lume a sistemelor ride-by-wire, traction control și alte asemenea, iată că Yamaha vă contrazice. Noua YZ450F este plină de tehnologii complet noi în acest domeniu și merge mai tare ca oricând.

Faptul că Yamaha este unul dintre producătorii care se află în fruntea avântului tehnologic care a luat lumea moto cu asalt nu ar trebui să mai mire pe nimeni. Acum, inginerii din Iwata s-au concentrat asupra vârfului gamei de modele de motocros, YZ450F. Lansarea acestui nou model a avut loc în Italia, la Ottobiano, și ne-a uimit cu o mulțime de premiere absolute în domeniul motocrosului.

Ca noutăți tehnologice, prima care merită amintită este starterul electric, prezent în premieră pe un crosser al casei din Iwata. Motorului i-au fost revizuite chiulasa, pistonul, profilurile camelor, geometria cilindrului și multe altele, scopul fiind să se obțină cât mai multă putere, dar aceasta să fie controlabilă (un aspect foarte important pentru motociclete de 450 cmc, care oricum au prea multă putere). Cadrul cu grindă dublă de aluminiu este și el complet nou, iar motorul a fost repoziționat în cadru pentru a îmbunătăți feedback-ul pe viraje și pentru a spori rigiditatea.

YZ450F YZ 450 USA CAN 2018

Odată cu noua YZ450F, Yamaha a lansat în premieră mondială aplicația de smartphone Yamaha Power Tuner pentru dispozitive cu sisteme de operare iOS și Android. Astfel, YZ450F 2018 devine prima motocicletă de motocros de serie din lume echipată cu un dispozitiv de setare a motorului prin smartphone. Acum, piloții se pot conecta la motocicletă cu ajutorul telefonului și pot face reglajele necesare pentru a se adapta la diferite stiluri de pilotaj, condiții de traseu sau condiții meteo.

Acum există un demaror foarte compact și o baterie litiu-ion foarte ușoară, astfel încât pornirea se face mult mai rapid și fără efort.

Suspensia KYB este și ea complet nouă și amortizarea se face diferențiat, în funcție de viteză, pentru un echilibru cât mai bun între manevrabilitate și amortizarea șocurilor.

Yamaha YZ450F (15)

Trecând la partea de test a acestui articol, aici îi dau cuvântul lui Adrian Răduță, multiplu campion național și est-european la motocros și mentorul meu în materie de enduro/cros, care a luat parte la lansarea noului model de la Ottobiano, în calitate de pilot Yamaha. Iată ce ne spune Adi:

„Motocicleta a fost senzațională, deja mi-am dat seama cât e de tare după prima trambulină. Este destul de diferită de modelul actual, au făcut multe îmbunătățiri și se vede că s-au bazat foarte mult pe feedback-ul piloților.

Prima chestie pe care o simți este fața extrem de ușoară. Senzația este că mergi pe un 250, cu puterea unui 450.  Au mutat multă greutate spre scărițe ceea ce înseamnă mai puțină solicitare în brațe, controlezi motocicleta mai ușor. Au scurtat bascula spate, au mărit offset-ul, astfel încât distanța dintre scărițe și roata spate s-a micșorat și între roata față și scărițe s-a mărit. Motorul e mai în spate. La modelul precedent, când ieșeam din viraj, trebuia să fiu foarte atent cum pun gazul pentru că rupea aderența foarte ușor. Acum nu se mai simte treaba asta. Ca motor, a mea (2017) este mai agresivă, mai brutală la turații joase, noul model este mult mai liniar, mai plăcută pe accelerări. Când pleci de la ture mici, din viraje strânse, spatele nu mai rupe aderența așa mult.

Yamaha YZ450F (3)

Pe frânări chiar s-a simțit o diferență. Faptul că au deschis furca, au mărit offset-ul de la 20 la 22 mm, transferul de pe accelerare pe frânare, care era foarte mare înainte, nu se mai simte atât de mult.

Faptul că au adus greutatea mai în spate se simte. Pe traseul acesta, care avea destul de mult nisip, ar fi trebuit să fac ceva mai repede arm pump. Dar n-am făcut deloc.

Cu noua aplicație Yamaha Power Tuner, am acces la informații pe care înainte nu le aveam, precum temperatura aerului în admisie, temperatura combustibilului, temperatura motorului, turele pe care le faci în timp real. Sunt informații care te pot ajuta și înainte nu aveai acces la ele. Acum poți ține o evidență a orelor pe anumite piese – pistonul, lanțul de distribuție etc. Acum este super practic și mi se pare foarte important pentru un motor de motocros de serie.

YZ450F YZ 450 USA CAN 2018

Conexiunea dintre pilot și motocicletă se face mai rapid din toate punctele de vedere. Deci ar trebui să fie foarte OK și pentru piloți mai puțin experimentați. Au scos mult în evidență că au vrut să creeze o conexiune cât mai bună între pilot și motocicletă, să i se potrivească oricui.

Pe mine nu m-a deranjat niciodată să pornesc motocicleta la pedală, dar în momentul în care ai o căzătură în timpul manșei, e clar că economisești timp: ai apăsat butonul și ai plecat. Și e o treabă foarte bună pentru amatori, căci pedala de 450 trebuie s-o cam lovești ca să pornească.”

Noua Yamaha YZ450F este disponibilă și în România începând din această toamnă. Primul client va fi chiar Adi, care, după cum vedeți, a fost convins pe deplin de noua bestie alb-albastră.

Noul cadru este mai rigid decât al modelului precedent, iar motorul este rotit mai în spate în cadru. Schimbările ar trebuie să confere mai mult feedback în viraje și o susținere mai bună la aterizări. Motocicleta este și ceva mai îngustă în zona rezervorului.

Aplicația Yamaha Power Tuner este o premieră mondială pentru motocicletele de motocros de serie. Se instalează pe orice smartphone cu iOS sau Android și se poate regla felul în care motorul dezvoltă puterea. Practic, pilotul (sau mecanicul) poate face modificări rapide ale hărților de injecție și de aprindere, prin intermediul sistemului Wi-Fi al unității de control a motorului. Prin intermediul aplicației se pot monitoriza mai mulți parametri, precum timpul de rulare al motorului.

text: Marius Băcilă, Adrian Răduță

foto: Yamaha

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*