Util: Pregatirea motocicletei pentru sezon

Posted by

La inceput de sezon, nerabdarea de a te sui pur si simplu pe motocicleta si a porni spre orizont este foarte puternica. Usurel, stimabililor, ca motocicleta care a stat pe loc timp de cateva luni trebuie verificata si pregatita inainte de prima iesire cu ea. Atat pentru siguranta voastra, cat si pentru longevitatea utilajului.

generale

foto: Mihai Alexandrescu

Ca sa aflam exact ce trebuie sa facem inainte sa pornim la primul drum din noul sezon, am vizitat atelierul Mototehnica, de pe strada Fabrica de Chibrituri 24-26 (Bucuresti), si am stat de vorba cu Tiberiu Anghel, service manager, un om cu experienta vasta in domeniu.

Desigur ca pofta de a te sui pur si simplu pe motocicleta si a pleca e greu de stapanit, dar nu trebuie sa uitam ca, in lunile in care motocicleta a stat pe loc, pneurile au pierdut din presiune si ar fi putut sa apara probleme care nu erau evidente inainte (cauzate de coroziune, umezeala, praf, imbatranirea materialelor etc.). Asadar, iata ce trebuie sa bifam pe lista verificarii generale a motocicletei la inceputul de sezon.

 

  1. Presiunea si uzura anvelopelor

1.presiune in pneuri

Pentru verificarea presiunii aveti nevoie de un manometru. Daca nu aveti unul, puteti sa folositi unul de la o vulcanizare sau benzinarie, dar v-am recomanda sa incercati in mai multe locuri, pentru a obtine o valoare cat mai aproape de adevar. Manometrele unor astfel de unitati nu sunt de obicei foarte bine calibrate. Presiunea trebuie sa fie cea recomandata de producator si se verifica la rece.

1.pneuri uzura

Verificarea uzurii se face in functie de tipul anvelopei vizate. Unele au semne (markere) de uzura in profil (cand se ajunge la marker, pneul trebuie schimbat), in timp ce la altele trebuie masurata adancimea profilului si, daca e sub valoarea precizata de producator, pneul trebuie inlocuit. Trebuie avut in vedere si faptul ca pneurile care au facut o iarna in aer liber (mai ales cele sport) vor avea performante scazute, chiar daca nu par foarte uzate.

 

  1. Verificarea discurilor si a placutelor de frana

2.discuri frana grosime

Desigur, discurile si placutele nu s-au uzat in timp ce motocicleta a stat la pastrare, dar e foarte probabil sa nu mai stiti exact starea lor de ultima data cand ati folosit motocicleta. Placutele de frana se pot vedea cu ochiul liber daca ne uitam in lungul discului. Cand compozitia placutei e pe sfarsite, luati in calcul inlocuirea acesteia. Daca mergeti cu placute uzate peste limita, veti distruge discurile si le veti uza prematur. Grosimea acestora din urma se verifica cu un micrometru – trebuie sa fie cat mai uniforma si nu mai mica de 4,5 mm, in general (variaza de la un model la altul, dar grosimea minima ar trebui sa fie gravata pe disc).

 

  1. Verificarea bateriei

3.baterie incarcare + tensiune

E foarte probabil ca tensiunea bateriei sa fi scazut dupa o perioada indelungata de nefolosire a motocicletei, mai ales daca aceasta a fost pastrata la temperaturi scazute. Se masoara tensiunea la borne (cu motorul oprit) cu un multimetru electronic – trebuie sa fie peste 12,6 V. Se verifica si incarcarea, adica tensiunea la borne cu motorul pornit – daca e sub 14 V, inseamna ca alternatorul nu incarca suficient bateria. O situatie problematica este si daca tensiunea de incarcare e mai mare de 15 V. Nivelul de electrolit la bateriile necapsulate se verifica vizual – trebuie sa fie intre reperele de minim si maxim. Atentie: pentru completare, se foloseste numai apa distilata! Se verifica si strangerea bornelor bateriei.

 

  1. Verificarea nivelului lichidelor

 

Nivelul lichidului de racire trebuie verificat examinand vasul de expansiune, care la unele modele poate fi destul de bine ascuns. Este recomandabil sa schimbati lichidul de racire la fiecare doi ani.

4.lichide verificare ulei

Nivelul uleiului se verifica cu motorul cald, oprit. Unele modele au o joja de ulei, cu doua semne (minim si maxim), altele au o fereastra de vizitare, care are si ea marcaje pentru minim si maxim.

4.lichid frana

Nivelul lichidului de frana se verifica la rezervoarele franelor fata si spate. Acestea au marcaje de minim si maxim. Daca lichidul de frana este de culoare inchisa, trebuie schimbat. Intervalul recomandat pentru schimbarea lichidului de frana este de doi ani.

 

 

  1. Verificarea lantului de transmisie

5.lant verificare intindere

Lantul trebuie intins in parametrii corecti, curatat si uns. Daca este uzat, trebuie inlocuit. Daca mergem cu lantul necuratat si/sau neintins la valoarea corecta, ii acceleram foarte mult uzura. Kitul de lant uzat se poate vedea dupa dintii pinioanelor „piliti”, ascutiti, si dupa faptul ca se deformeaza neuniform pe sectiuni atunci cand miscam partea inferioara cu mana. Lantul este intins corect atunci cand are o deformare de circa 2.5-4.5 cm atunci cand este ridicat cu mana in partea inferioara, la jumatatea distantei dintre pinioane.

Curatarea si ungerea trebuie efectuate cu solutii adecvate.

 

  1. Verificarea suspensiilor

6. suspensii 2

Starea simeringurilor furcii se verifica foarte simplu. Daca nu se vede clar o scurgere de ulei, punem mana pe tubul mai subtire al furcii. Daca se simte o pelicula unsuroasa, inseamna ca semeringurile trebuie schimbate. Uleiul din furca trebuie si el schimbat cel putin o data la doi ani.

 

  1. Verificarea cablurilor

7.cablu ambreiaj verificare

Cablul de ambreiaj se verifica vizual, in zona prinderii in ansamblul manetei (unde apar de obicei rupturile) si in zona prinderii in carcasa ambreiajului. Daca firul este despletit, sfasiat, trebuie schimbat cat mai curand. Se verifica cablul de acceleratie prin rasucirea mansonului. Daca agata sau nu revine prompt la pozitia inchis imediat ce este eliberat, trebuie schimbat cablul de acceleratie si verificat mosorul mansonului de acceleratie – poate este mizerie intre manson si ghidon.

 

  1. Verificarea sistemului electric, a luminilor si a comenzilor

8.becuri

Treaba e simpla: verificam daca se aprind toate becurile (pozitie, far, stop, semnalizari), daca toate butoanele functioneaza cum ar trebui si daca claxonul isi face treaba.

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*